Musik och träning

När det gäller musik och koncentration råder det oenighet bland forskarna huruvida musik hjälper eller stjälper koncentrationen när man pluggar eller jobbar. När det gäller musik och träning, däremot, råder det ingen tvekan om att musik har positiva effekter på träningen. Vill man få bättre resultat av sin träning, utan att man egentligen känner av att träningen är jobbigare, ska man alltså stoppa in ett par hörlurar i öronen innan man ger sig av till gymmet. Studier av träningsvana personer som fick lyssna på musik som de själva valt under träningspasset visade nämligen att de både jobbade hårdare och hade roligare under passet. Forskare menar att detta beror på att musiken gör att vi rycks med och fokuserar på något annat än den jobbiga känslan.

Musik har dock positiv effekt på träningen även när det inte är ens favoritmusik. I en studie vid Brunel University i London fick 30 personer springa på ett löpband, medan de lyssnade på blandad musik, med exempelvis ABBA och Red Hot Chili Peppers. Resultatet visade att testpersonerna förbättrade sitt resultat med 15 procent, jämfört med när de inte lyssnade på musik.

Det är inte heller bara när man springer som man har nytta av att lyssna på musik – man har även utfört studier med cyklister. Dessa studier visade bland annat att cyklisternas syreförbrukning minskade med 7 procent om de cyklade i takt till musiken. Minskad syreförbrukning betyder ju att musklerna har mer syre att tillgå, vilket i sin tur betyder att man kan pressa sig hårdare när man tränar. De allra flesta har sin musik i mobilen numera, via en streamingtjänst, och om du behöver en hållare till cykeln finns det här. Med en mobilhållare på styret har du alltid tillgång till musik när du cyklar, oavsett om du bara ska till jobbet eller om du tränar.

Det studien av cyklisterna visade var alltså att rytmen är viktig när man väljer musik till sin träning. Rytmen mäts i något som kallas bpm, eller beats per minute. Ju högre bpm, desto snabbare takt har låten. Vill du träna effektivt ska du välja en låt med högt bpm, eftersom sannolikheten då är större att du springer i ett snabbare tempo än du annars skulle göra. Cyklar du, och vill få ut den positiva effekten av att trampa i takt, ska du dock istället leta efter låtar vars bpm passar med dina naturliga tramptag.